Lewiatan proponuje zmiany do nowej akcyzy

Lewatian akceptuje zmiany zgłoszone w nowym projekcie akcyzy, ale ma jedno zastrzeżenie.

Jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania pojazdów dostawczych, co jest uzasadnione gospodarczo, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw, to proponujemy, aby samochody dostawcze objąć jednolitą stawką akcyzy – postulują pracodawcy skupienie w Konfederacji Lewiatan.  

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i ustawy - Prawo o ruchu drogowym 24 stycznia został skierowany do I czytania w Sejmie. W programie posiedzenia odbywającego się w dniach 8-10  lutego  zabrakło punktu dotyczącego rzeczonego projektu. Tymczasem na stronie sejmowej pojawiają się opinie i uwagi z przeprowadzonych konsultacji projektu ustawy. 
 
Z dostępnych dokumentów, najciekawsza wydaje się opinia przygotowana przez Konfederację Lewiatan. Organizacja skupiająca pracodawców generalnie popiera projekt ustawy akcyzowej, diabeł tkwi jednak w szczegółach  
W naszej ocenie proponowane zmiany ograniczą możliwość zaniżania wartości celnej samochodów, w celu unikania  właściwego opodatkowania pozytywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego /.../. Nie dostrzegamy jednak uzasadnienia dla objęcia akcyzą samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 tony, które obecnie nie podlegają takim obciążeniom. Nasze wątpliwości budzi także dysproporcja w zaproponowanych stawkach podatku w zależności od pojemności silnika – możemy przeczytać w piśmie podpisanym przez Henrykę Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan. 
 
W projekcie założono, że dla samochodów spełniających najwyższą normę emisji spalin (Euro 6), w przypadku pojemności silnika między 1500-1999 cm3 stawka bazowa akcyzy wynosi 1 950 zł. Dla silników w przedziale 2 000 – 2 499 cm3 drastycznie wzrasta ona do  9 000 zł,  co oznacza przyrost o 362 proc. w stosunku do stawki dla poprzedniego przedziału pojemności. Konfederacja podkreśla, że różnica 7 050 zł  jest „niemożliwa do zaakceptowania”, w szczególności dla aut dostawczych, gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma między nimi żadnej różnicy.
Większość producentów sprzedaje na rynku polskim samochody dostawcze z silnikami powyżej 2 000 cm3. Wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie prowadziło do ich drastycznej dyskryminacji w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół 1 990 cm3. Jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania pojazdów dostawczych, co jest uzasadnione gospodarczo, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw -to proponujemy, aby samochody dostawcze objąć jednolitą stawką akcyzy – postulują pracodawcy skupieni w Lewiatanie. 
 
Źródło: Paweł Janas samar.pl

Data publikacji:

Masz pytania?
Chcesz lepiej poznać ofertę?
Skontaktuj się z nami!

785 111 785

wojciech.kiziuk@go-leasing.pl

Skontaktuj się z Nami
Skontaktuj się z Nami

Ile kosztuje u nas leasing lub kredyt?
Szybko policz ratę leasingu lub
kredytu dla siebie?

Oblicz ratę leasingu
Oblicz ratę leasingu

Szukasz samochodu?
Pomożemy znaleźć najlepsze
auto dla ciebie!

Znajdź auto dla siebie
Znajdź auto dla siebie